سه سوال درباره غذا خوردن برای دو نفر ( تغذیه در دوران بارداری )

Food-1

حالا شما باید نه تنها برای تامین نیاز خود، بلکه برای تامین نیازهای غذایی کودک خود نیز غذا بخورید. یعنی حالا شما باید برای دو نفر غذا بخورید.

سوال اول

هرروز باید چه مقدار غذا بیشتر بخورم؟

شما در هر روز تنها به ۳۰۰ کالری اضافی نیاز دارید وقتی حامله هستید. شما می توانید این میزان کالری را با خوردن مقداری تنقلات و یک لیوان شیر و چند برش نان تست گندم تامین کنید.

خیلی نمی توان به اعداد متمرکز شد. همین که شما با انتخاب غذاهای سالم و تغذیه از طریق آنها در حال وزن گیری هستید خوب است  و نیازی به محاسبات پیچیده کالری و غیره نیست.

 سوال دوم

کدام مواد غذایی مهمتر هستند؟

پروتئین ، آهن و کلسیم سه ماده مغذی هستند که شما در حال حاضر برای سلامت خود و رشد مناسب کودک خود به آن نیاز دارید.

پروتئین : ۷۱ گرم در روز. گوشت بدون چربی ، تخم مرغ، و فرآورده های لبنی، مغزها، حبوبات و محصولات سویا همه منابع خوبی هستند. سه وعده در روز می تواند شما را به هدف برساند. ماهی نیز منبع مناسبی برای تامین پروتئین و امگا۳ می باشد ولی نگرانی درباره وجود آلودگی به جیوه باعث می شود تا کارشناسان در مورد میزان و نوع ماهی مصرفی در دوران بارداری احتیاط بیشتری را لحاظ نمایند. ( تغذیه ماهی در دوران بارداری )

آهن :  دریافت ۲۷ میلی گرم آهن در روز مهم است ، به ویژه برای کمک به کم خونی و فقر آهن  که یک مشکل شایع در زنان باردار است. آهن که در تولیدات حیوانی یافت می شود به نام heme Iron ( آهنی که ا هموگلوبین بدست می آید ) راحت تر جذب بدن شما می شود تا آهنی که در گیاهان وجود دارد  و به نام nonheme iron شناخته می شود. اما بهترین منبع برای تامین آهن گوشت قرمز است. اگر شما رژیم گیاهی دارید و یا نمی توانید گوشت قرمز مصرف کنید ، می توانید از آهن موجود در سبزیجات مانند اسفناج و حبوباتی مثل عدس استفاده کنید. البته ممکن است پزشک شما مکمل های گیاهی را نیز تجویز نماید. نکته مهم اینکه ویتامین C در جذب آهن نوع گیاهی ( nonheme Iron )  بسیار موثر است و توصیه می شود هم زمان با مصرف سبزیجات و حبوبات با خوردن مرکبات ، توت فرنگی و فلفل شیرین  به جذب آهن کمک کنید.

کلسیم: چهار وعده در روز از محصولات لبنی به شما کمک می کند تا ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. ( اگر شما ۱۸ سال یا کمتر سن دارید این مقدار برای شما ۱۳۰۰ میلی گرم است ). کودک شما برای ساخت استخوان ها ودندانها به کلسیم نیاز دارد. اگر شما به اندازه کافی کلسیم مصرف نکنید، کودک شما نیاز خود را از بدن شما تامین می کند و ذخیره کلسیم موجود در استخوان شما کاهش خواهد یافت.

 سوال سوم

اگر من از ویتامین های دوره بارداری استفاده کنم، بازهم نیاز است به چیزهایی که می خورم توجه کنم؟

بله! خوردن ویتامین های دوران بارداری به عنوان پر کننده شکاف های موجود در تغذیه و تامین کننده کاستی هایی است که بدن نتوانسته است از غذای روزانه تامین کند. در واقع خوردن ویتامین جایگزین غذا نیست. از یک طرف مصرف ویتامین دوران بارداری می تواند کلسیم مورد نیاز بدن شما را که نتوانسته اید از طریق غذا تامین کنید را به بدن شما می رساند و از طرف دیگر مصرف فراوان میوه و سبزیجات تازه برای تامین فیبر ( که می تواند از یبوست که مشکل بیشتر زنان باردار است جلوگیری کند) و کمک به هضم غذا کمک کند. بیشتر کارشناسان معتقدند که حتی اگر شما یک زن سالم باشید و تغذیه مناسبی داشته باشید نیاز به مصرف مولتی و مکمل های معدنی ندارید و همه اتفاق نظر دارند که مصرف اسید فولیک قبل از بارداری و در طول سه ماهه اول ، و مصرف آهن را در سه ماهه دوم و سوم برای همه زنان باردار الزامیست.

 منبع : www.babycenter.com

Spliter-3

مطالب مرتبط

تغذیه قبل از بارداری

تغذیه در دوران بارداری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*