تاثیر کافئین بر روی بارداری

kafeen-1

آیا کافئین بر بارداری تاثیر می گذارد؟

شاید، بعضی از مطالعات مبنی بر تاثیر کافئین بر روی بارداری زنان وجود داشته باشد ولی تحقیقات دیگری نیز وجود دارد که هیچ نشانه ای از این ارتباط پیدا نکرده اند. بنابراین رعایت احتیاط در این خصوص الزامیست. بعضی از تحقیقات بر روی حیوانات نشان می دهد که کافئین می تواند از رشد و بلوغ تخمک ها جلوگیری کرده وامکان باروری تخمکهای نابالغ وجود ندارد و این بر روی شانس باروری شما تاثیر منفی خواهد داشت.

اکثر کارشناسان با مصرف متوسط کافئین موافق هستند.( کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز یا ۱۶ اونس قهوه دم کرده )و اعتقاد دارند این مقدار بر روی بارداری زنان تاثیری ندارد.اما یک تحقیق دیگر نشان داد که  ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز ( تقریبا ۱۲ اونس قهوه در یک فنجان ) می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین این موضوع می تواند دلیل خوبی برای قطع مصرف کافئین باشد. بنابراین برای اینکه مقدار دقیق مجاز برای مصرف کافئین مشخص شود، نیاز به تحقیقات بیشتر و بیشتری داریم.

کدام غذاها و نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند؟

اولین ماده مطمئنا قهوه است. مقدار کافئین قهوه در انواع لوبیای قهوه ها بسیار متفاوت است و به چگونه بو دادن و روش دم کردن آن و البته به اندازی فنجان مصرفی شما بستگی دارد.  espresso ( نوعی قهوه ) بیشترین مقدار کافئین را در هر اونس دارد، و در فنجان های کوچک مصرف می شود ولی با این حال یک فنجان قهوه  دم کرده کافئین زیادی را شامل می شود.

برای مدیریت مقدام کافئین مصرفی خود شما باید همه منابع کافئین مانند چای، نوشابه، نوشابه های انرژی زا، شکلات و بستنی شکلاتی را کنترل کنید. کافئین بیشتر در داروهای  گیاهی ، داروهای غیر تایید شده ( غیر مجاز) ، سرماخوردگی، آلرژی و غیره دیده می شود( بهتر است برچسب دارو را مطالعه نمایید.)

جدول مقدار کافئین موجود در بعضی از نوشیدنی ها

انواع قهوه

مقدار( اونس )

مقدار کافئین ( میلی گرم )

قهوه دم کرده معمولی

۸

۹۵ تا ۲۰۰

قهوه استارباکس دم کرده

۱۶

۳۳۰

قهوه dunkin

۱۶

۲۱۱

کاپوچینو، اسپرسو، MISTO

۱۶

۱۵۰

اسپرسو، استارباکس

۱

۷۵

——————————————————————————————————-

انواع چای

مقدار( اونس )

مقدار کافئین ( میلی گرم )

چای سیاه دم کرده

۸

۴۷

چای سبز دم کرده

۸

۲۵

چای استارباکس، چای اسپرسو

۱۶

۹۵

لیپتون سریع کیسه ای

۱۲

۵

چگونه می توانم مصرف کافئین را قطع کنم؟

اگر قصد دارید مصرف کافئین را قطع کنید، باید این کار را به آرامی انجام دهید تا دچار عوارضی مانند خستگی و سردرد نشوید. شما باید ابتدا موادی را مصرف کنید که مقدار کافئین کمتری دارند.( مقدار کافئین مصرفی روزانه خود را کمتر کنید). مثلا نوشیدنی مصرف کنید که کافئین کمتری دارند، یا نوشیدنی های گرم خانگی ضعیف تررا جایگزین قهوه کنید. یا اگر چای کیسه ای خود را فقط یک دقیقه درون فنجان قرار دهید به جای ۵ دقیقه، مقدار کافئین آن را به نصف کاهش خواهید داد.

 

منبع:    www.babycenter.com

مطالب مرتبط:

ده چیز که قبل از بارداری باید ترک کنید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*