مراحل رشد و نمو کودک (شش ماهگی )

۶ ماهگی
وضع بدن و حرکات کلی

  •  اگر به پشت بخوابانیمش ،سر را بلند می کند و بازوها را حرکت می دهد تا بلند شود .
  • وقتی دست هایش را بگیریم ،شانه ها را سفت می کند و خودش را می کشد تا بنشیند .
  • اگر کمکش کنیم ، می نشیند و سرو پشتش را صاف نگه می دارد و برای نگاه کردن به اطراف ، سرش را از یک طرف به طرف دیگر می چرخاند .
    (نوزاد از ۵ تا ۹ ماهگی به بعد قادر است بدون کمک دیگران بنشیند )
  • نوزاد حدودا ۵-۶ ماهگی می تواند زمان بیشتری به پشت برود و معمولا چرخش از پشت به شکم در نوزادان زمان بیشتری طول می کشد و آنها این کا را حدودا ۶-۷ ماهگی انجام می دهند .
  •  اگر روی شکم قرار بگیرد ،به خوبی سر و قفسه ی سینه اش را با کمک بازوها و کف دستهایش که باز کرده است ،بالا می برد .
  • وقتی نوزاد را با دستانمان روی سطح صاف طوری نگه می داریم که پاهایش را روی زمین بگذارد ، وزن اش را روی پاهایش می اندازد و عملا بالا و پائین می پرد . واکنش های غیر ارادی دفاعی به تدریج ظاهر میشود.و
  • اکنش های دفاعی

این واکنش ها از ۴،۵ ماهگی به بعد شروع می شود و در نوزادانی که مبتلا به اختلالات حرکتی هستند ، دیده نمی شود و یا غیر عادی است .
وقتی نوزاد را در دست بگیریم و بعد به سرعت پایین بیاوریم ،ساق پار را درزا می کند و جمع می کند . ۵ ماهگی واکنش به افتادن به پشت
اگر تعادلش را از دست بدهد از با زوهایش استفاده می کند تا خودش را کنترل کند . ۶ ماهگی واکنش دفاعی به اطراف
بازوها و دست هایش را به طرف جلو روی زمین می گذارد . ۷ ماهگی واکنش دفاعی به طرف جلو
وقتی در حالت نشسته به طرف عقب کشیده شود کشیدگی هر دوبازوی نوزاد را به طرف عقب میبینیم . ۹ ماهگی واکنش دفاعی رو به عقب.

 

توسعه مناسب حرکتی و ادراکی – بینائی
از دیدن اطرافش سیر نمی شود : زمانی که توجه اش به چیزی جلب می شود مشتاقانه سر و چشمانش به هر جهتی حرکت می کنند .چشمانش با هم هماهنگ هستند .با هوشیاری هدفمندی ، فعالیت های بزرگتر ها و بچه ها را در اطرافش دنبال می کند . بلافاصله به اشیاء و اسباب بازی های کوچک و جالبی که در فاصله ی ۱۵تا ۳۰ سانتی متری او قرار دارند ، خیره می شود . عمق هوشیاری اش را نشان می دهد .
دو دستش را به طور همزمان دراز می کند تا چیزی را بگیرد . ماهرانه از دستانش برای رسیدن و گرفتن اسباب بازی های کوچک استفاده می کند .اصولا شیوه ی دو دستی گرفتن اشیاء را به کار می برد . اما گاهی اوقات فقط از یک دست استفاده می کند و حرکت بازو و دستش را به طرف اشیا ء تنظیم می کند . از تمام دستش برای گرفتن اسباب بازی و انتقال آن از دستی به دست دیگر استفاده می کند . اگر اسباب بازی جدید به نوزاد داده شود قبلی را رها می کند .
وقتی اسباب بازی از دستش می افتد و در محدوده ی دید او است به تختش نگاه می کند . وقتی اسباب بازی در میدان دیدش قرار نمی گیرد بهت زده با چشم ها و دستانش به دنبال آن می گردد یا فراموش اش می کند .
رفتار شنیداری
وقتی صدای آشنایی را می شنود فورا به طرف آن برمی گردد .
حتی اگر بزرگترهایش را نبیند ،به صدای آنها گوش می دهد .
وقتی صداهایی را رد اطراف خودش می شنود به طرف منبع صدا برمی گردد .

 

کلام ،زبان و ارتباطات
صدای آهنگینی برای خودش و دیگران تولید می کند و از مصوت ها و صداهای سنگین یا کلمات یک یا دوسیلابی مثل:آ،ما،گا ، د،اده استفاده می کند .
در بازی بلند می خندد ، لبخند یا جیغ میزند . با عصبانیت فریاد می زند .
نوزاد نشان می دهد که حالت چهره پرستارش را مثلا زمانی که شاد است یا ترسیده می شناسد و به طور حساب شده ای به صداهای پرهیجان واکنش نشان می دهد .
رفتار اجتماعی و بازی
احساس رضایت و خشنودی اش را زا انجام بازی های پر سرو صدا نشان می دهد . مشتاقانه به بازی هایی که اغلب تکرار می شوند ، واکنش نشان می دهد . اگر پرستارش هنگام رسیدن به اوج شعر کودکانه و شعر های پر تحرک دیگر مکث کند ، نوزاد واکنش های قابل پیش بینی را نشان می دهد .
وقتی اسباب بازی پر سرو صدا یی به نوزاد داده شود ، فورا آن را در دست می گیردو عملا تکانش می دهد تا صدا تولید کند و اغلب در همین زمان از نزدیک هم آن را ارزیابی می کند . اشیاءرا به دقت در دست می گیرد و از دستی به دست دیگر جابه جا می کند . هر چیزی را به طرف دهانش می برد . وقتی کاملا غرق بررسی چیزی می شود به تلاش های پرستارش برای سرگرم کردن او توجهی نمی کند .
مراقبت از خویش و استقلال
هنوز هم با کسانی که نمی شناسد غریبی نمی کند اما گاهی اوقات احساس خجالت یا حتی اضطراب اندکی را که از نزدیک شدن ناگهانی انها دارد ابراز می کند به خصوص زمانی که والدینش اطراف نوزاد نیستند . حدودا از ۷ ماهگی از غریبه ها امتناع می کند .
وقتی غذا می خورد دستش را روی سینه ی مادر می گذارد ؛یا اگر از شیشه تغذیه می کند دستش را روی بطری می گذارد و آن را محکم نگه می دارد .اگر با فنجان به او چیزی بدهیم تلاش می کند آن را با دستش بگیرد .
شروع به خوردن غذاهای نیمه جامد می کند . اول غذا را با حرکات زبانش به طرف عقب و جلو به بیرون تف می کند و به تدریج یاد می گیرد که با قاشق غذا بخورد .

 

برگرفته از کتاب از تولد تا ۳ سالگی .نوشته ی ماری دن .شردین .انتشارات خرد آذین

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*