سازگاری با تغیرات بدن در بارداری

سازگاری با تغیرات بدن
حتی اگر در حد اعتدال ورزش می کنید ،به خاطر داشته باشید بارداری باعث میشود بدنتان دستخوش تغییرات جسمانی واقعی قرار گیرد ،که برقدرت ،توانایی ،و عملکرد شما تاثیر بگذارد .
فهرست زیر برخی از تغییرات را توضیح میدهد :
 تغییرات قلبی –عروقی :هنگامی که باردارید ، مقدار خونی که قلب شما به سرتاسر بدن می فرستد ،افزایش می یابد .این افزایش حجم خون معمولا تاثیری بر ورزش شما ندارد . ولی اگر به پشت دراز بکشید ،مخصوصا در حدود ۱۶ هفتگی از بارداری ،ممکن است احساس سرگیجه یا ضعف ،یا حتی حالت تهوع بکنید که به عنوان سندرم کاهش فشار خون تاق باز شناخته شده است ؛این سرگیجه گاهی بخاطر فشار ناشی از رحم درحال رشد به سمت پایین،بر روی رگ های خونی اصلی که خون را به قلب میرسانند اتفاق می افتد ،که در نتیجه بازده قلب را کاهش می دهد . این اتفاق در صورتی که بارداری چند قلو داشته باشید و رحمتان سنگین تر باشد،حتی زودتر پیش می آید .

در صورت انجام هر نرمشی که لازم باشد به پشت دراز بکشید (و همچنین اگر عادت دارید به پشت بخوابید )،یک بالش کوچک یا بک تکه اسفنج لبه دار در زیر سمت راست کمر یا باسن سمت راست خود بگذارید . بالش کمی شما را به پهلو متمایل می کند و به طور موثری رحم را از روی رگ های خونی بلند می کند .

 تغییرات تنفسی :بدن شما برای حمایت از جنین در حال رشد ،بیش از حد معمول اکسیژن استفاده می کند . در همین زمان ،تنفس کار بیشتری نسبت به آنچه عادت داشت ،انجام دهد ،زیرا رحم در حال رشد به سمت بالا ،به دیافراگم فشار می آورد .برای بعضی خانم ها ،این مشکل انجام نرمش های ایروبیک را کمی دشوارتر می کند .

 تغییرات ساختاری :همچنان که شکل بدن شما تغییر می کند –شکم و سینه های بزرگتر میشود –مرکز ثقل بدن نیز تغییر می کند ،که می تواند برتعادل شما تاثیر بگذارد .مخصوصا هنگام رقص ،دوچرخه سواری ،اسکی ،موج سواری ،اسب سواری ،یا هر کار دیگری که حفظ تعادل اهمیت دارد ،متوجه آن میشوید .بعلاوه ،هورمونهای بارداری باعث بروز کمی نرمی مفاصل میشود .
 تغییرات سوخت و ساز : زنان باردار سریع تر از خانم های غیر باردار کربوهیدرات استفاده می کنند ،که به این معنی است در معرض خطر بیشتری از بروز هیپو کلسیمی (قند خون پایین )قرار دارند . نرمش می تواند در کمک به پایین آوردن و کنترل میزان قند خون بسیار موثر باشد ،ولی نیاز بدن را برای کربوهیدرات ها نیز افزایش می دهد . بنابراین ،اگر ورزش می کنید ،حتما مطمئن باشید به مقدار کافی از غذا های نشاسته دار می خورید .
 تاثیرات بر روی رحم :یک مطالعه بر روی زنان در شرف زایمان نشان داده انقباضات آنها پس از انجام ورزش ایروبیک در حد اعتدال افزایش یافته است .مطالعه ی دیگری اشاره کرده که ورزش با خطر کمتری از درد زودرس زایمان در ارتباط است . ولی بیشتر مطالعات نشان داده است که در هر صورت ،ورزش تاثیری ندارد ،و در زنان باردار سالم موجب خطر بروز درد زود رس زایمان نمیشود .
 تاثیر بر وزن هنگام تولد :برخی از مطالعات نشان داده است خانم هایی که به طور جدی (با فشار زیاد )در دوران بارداری ورزش می کنند ،نوزادان کم وزن تری دارند . همین تاثیر برای زنانی به وجود می آید که در طول دوران بارداری کارهای بدنی سنگین در وضعیت ایستاده انجام می دهند .ولی به نظر میرسد این کاهش در وزن هنگام تولد ،اساسا به خاطر کاهش چربی زیر پوستی نوزاد است ،به عبارت دیگر ،ورزش بیشتر تاثیری بر رشد طبیعی جنین ندارد .

برگرفته از کتاب بارداری به زبان آدمیزاد . دکتر جو ان استون .

ترجمه نیالا نصیر اوغلی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*