یبوست در بارداری

در حدود نیمی از خانم های باردار ،از یبوست شکایت دارند . هنگامی که باردار میشوید ،ممکن است میزان بالای پروژسترونی که در جریان خون شما در گردش است ،فعالیت جهاز هاضمه ی شمارا کند کند و دچار یبوست شوید . آهن موجود در ویتامین های دوران بارداری نیز می تواند این وضعی را تشدید کند . برای حل مشکل توصیه های زیر را امتحان کنید :
از غذاهای فیبر دار به مقدار زیاد مصرف کنید .سبوس غلات ،میوه ها ،و سبزیحات همه منابع فیبر دار غنی هستند . برخی خانم ها خوردن ذرت بو داده را موثر میدانند . ،ولی نوع کم چرب ،بدون کره یا روغن دار آن را انتخاب کنید . میزان فیبر را از روی برچسب های روی بسته ها کنترل و غذاهایی انتخاب کنید که میزان فیبر آنها بیشتر باشد .
به مقدار زیاد آب بنوشید :پر آب نگه داشتن بدن به حرکت غذا و مواد زاید به سوی جهاز هاضمه کمک می کند .بعضی از آب میوه ها (مخصوصا آب آلو )می تواند موثر باشد ،در حالی که برخی دیگر (مانند آب سیب )تنها مشکل را شدید تر می کند .
از ملین استفاده کنید ملینی مثل کولیس ،یک مسهل نیست و فقط باعث نرم شدن مدفوع میشود ..مصرف ملین ها در دوران بارداری بی خطر است ،و می توانید دو تا سه بار در روز از آن استفاده کنید . از خوردن مسهل بپرهیزید ،زیرا می تواند موجب گرفتگی شکم ،گاهی انقباضات رحمی شود . هر فردی ،چه باردار باشد چه نباشد ،باید از مصرف مستمر مسهل خودداری کند .
با این همه ،اگر به یبوست شدید مبتلایید ،و در معرض خطر درد زودرس زایمان نیستید ،می توانید با پزشک خود در مورد مصرف یک دوره ی کوتاه مدت از یک مسهلبسیار ضعیف ،مثل شیاف کلیسیرین یا شیر منیزی مشورت کنید .
تاجایی که می توانید بطور منظم ورزش کنید .ورزش به رفع یبوست کمک می کند ،بنابراین از انجام برخی ورزشهای بی خطر لذت ببرید (حتی اگر فقط پیاده رو باشد ).

برگرفته از کتاب بارداری به زبان آدمیزاد -نوشته ی دکتر جوآن استون ،دکتر کیت ادلمن ،مری دوئنوالد .ترجمه ی نیالا نصیر اوغلی .انتشارات هیرمند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*