هفته بیست و نهم بارداری

week29

کودک شما در حال حاضر در حدود یک کیلو و ۱۳۵ گرم وزن دارد و از سر تا پاشنه پا کمی بیش از ۳۸ سانتی متر قد دارد.ماهیجه ها و ریه ها برای تکامل همچنان رشد می کنند. سر نوزاد درحال رشد است تا محل مناسبی را برای نگهداری مغز در حال رشد فراهم سازد. برای تامین مواد غذایی مورد نیاز کودک و البته خود شما ، باید مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین C ، اسید فولیک و آهن به بدن برسانید ( تغذیه مناسب ). به علت اینکه استخوانهای کودک درحال رشد است، به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارید که با خوردن شیر، پنیر، ماست و آب پرتقال غنی شده در این سه ماه می توانید آن را تامین کنید.  برای سفت شدن اسکلت کودک، هر روز در حدود ۲۵۰ میلی گرم کلسیم مورد نیاز است.

تغییرات مادر در هفته بیست و نهم

حالا کودک شما خیلی فعال شده است. احتمالا پزشک از شما می خواهد که هر روز تعداد حرکات جنین را بشمارید و برای این کار دستورالعمل خاصی را برای نحوه انجام این کار به شما خواهد داد. هر وقت که احساس کردید حرکت جنین کم شده است باید موضوع را خیلی زود به پزشک خود اطلاع دهید. شاید شما نیاز به یک آزمایش ( بدون نگرانی ) برای بررسی وضعیت جنین داشته باشید.

برخی از دوستان قدیمی تان هنوز شما را همراهی می کنند! سوزش سردل و یبوست. ممکن است این مشکلات در کانون توجهات در این هفته باشند. هورمون پروژسترون باعث شل شدن عضلات در سرتاسر بدن شده است و این موضوع به دستگاه گوارش نیز سرایت نموده است. به این معنی که دستگاه گوارش به کندی عمل می کند و باعث کند شدن روند هضم غذا و ایجاد ازدحام در شکم می شود. همین امر باعث سوزش سر دل و افزایش یبوست می شود.

رحم در حال رشد است و به بواسیر کمک می کند. این رگهای خونی که در اطراف مقعد متورم می شوند و این موضوع در دوران بارداری  شایع است. و البته بعد از زایمان از بین می روند.

اگر بواسیر باعث خارش  و درد در ناحیه مقعد شده است، نشستن در وان و کمپرس سرد می تواند تسکین دهنده باشد. از ایستادن یا نشستن در یک حالت برای مدت طولانی اجتناب کنید.برای جلوگیری از یبوست نیز رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن مقدار زیادی آب و انجام برخی ورزش ها موثر است.

بیشتر زنان باردار در سه ماهه سوم هنگامی که به پشت و به صورت طاق باز می خوابند، دچار تغییر در فشار خون و ضربان قلب می شوند و این امر باعث نوعی سرگیجه می شود. این سرگیجه گاهی موقع بلند شدن ناگهانی از زمین و یا تغییر حالت ناگهانی نیز اتفاق بیافتد. بنابراین تا حد امکان به پشت نخوابید و از تغییرحالت ناگهانی خودداری کنید. برای بلند شدن از زمین، اگر خوابیده هستید، ابتدا بنشینید و سپس از حالت نشسته به حالت ایستاده به آرامی تغییر وضعیت دهید.

فعالیت های این هفته

برخی از اقلام مورد نیاز خود را تهیه و آماده کنید. برخی چیزها هستند که شما بعد از زایمان و در همان هفته اول نیاز دارید. درحالی که در هفته اول امکان خرید برای شما وجود ندارد. در اینجا برخی از اقلام مورد نیاز را که در هفته اول نیاز دارید لیست نموده ایم:

                  ·پوشک بچه و دستمال مرطوب

                  ·برخی لوازم بهداشتی و مراقبتی کودک مانند، ناخن گیر، دماسنج، پستانک

                  ·پاک کننده ها و شوینده های مناسب برای کودک

                  ·نوار بهداشتی برای شما ( شما برای چند هفته بعد از زایمان خونریزی خواهید داشت )

                  ·کارتهای تشکر و تمبر

                  ·حوله کاغذی و بشقاب و ظروف کاغذی یکبار مصرف برای راحتی کار

منبع:    www.babycenter.com

مطالب مرتبط:

بارداری هفته به هفته

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*